Smågrupper i lek og læring

​Tjodmarka barnehage bruker vi aktivt smågrupper som en grunnleggende del av vår pedagogikk. Smågrupper består av en liten gruppe barn sammen med en ansatt. Denne måten å jobbe på kan bidra til økt samspillskvalitet i lek og læring.

Når barna er i smågrupper sikres tilgang på voksenkontakt. Det blir en mer oversiktlig barnegruppe med mindre barn å forholde seg til, lavere støynivå og mulighet for å fordype seg i aktiviteter og opplevelser tilpasset barnets forutsetninger og utviklingsnivå. Slik sikres muligheten for den voksne å være «tett på» det enkelte barn med individuell oppfølging og tilrettelegging.

Smågruppene har også en viktig funksjon i barnehagens tilrettelegging og støtte av lek og læring.
Hvert enkelt barn får muligheten til å utnytte sitt potensiale og oppleve mestring i ulike situasjoner og på ulike felt. Dette jobber vi strukturert med i smågruppene.

​I tillegg er språkutvikling en stor del av barnets utvikling, og bidrar til at barna kan uttrykke sine opplevelser, meninger og følelser, samt ha en indre tanke.

​Det jobbes systematisk med språkutvikling i smågrupper, med bruk av materiell tilpasset de ulike språkområdene, alder og nivå. Dette støtter barnets utvikling og sikrer at barnet gis gode og rike språkopplevelser.

I daglige situasjoner som stell, påkledning og måltid har vi en unik sjanse til å komme nær barnet, ha øyekontakt og være i en en-til-en situasjon. Det er i disse hverdagslige situasjonene barna lærer de hverdagslige begrepene, gjennom dialog med den voksne, ved bruk av rim og regler og ved gjentakelse.