Styringsdokumenter

Tjodmarka barnehage følger nasjonale og lokale retningslinjer for barnehagedrift. Barnehagens innhold styres av Lov om barnehager og Rammeplan for barnehagen, samt Sola kommunes felles planer for barnehager Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver redegjør for barnehagens samfunnsmandat.

Barnehagen skal bygge på et helhetlig læringssyn, hvor omsorg, lek, læring og danning er sentrale deler. I tillegg er sosial og språklig kompetanse samt syv fagområder viktige deler av barnehagens læringsmiljø. Rammeplanen fremhever betydningen av voksnes holdninger, kunnskaper og ferdigheter til å møte, forstå og oppdra barn til aktiv deltakelse i et demokratisk samfunn.

​Rammeplanen slår fast at alle barnehager skal utarbeide en årsplan. Årsplanen har flere funksjoner:
- Arbeidsredskap for barnehagens personale for å styre virksomheten i en bevisst og uttalt retning
- Utgangspunkt for foreldrenes mulighet til å kunne påvirke innholdet i barnehagen
- Grunnlag for kommunens tilsyn med barnehagen
- Informasjon om barnehagens pedagogiske arbeid til eier, politikere, kommune, barnehagens
  samarbeidspartnere og andre interesserte.