Helse miljø og sikkerhet

I følge «Forskrift om systematisk helse, miljø og sikkerhetsarbeid i virksomheter» er det krav om å etablere system for å sikre de ansattes helse, miljø og sikkerhet. Tilsvarende regelverk finnes for barna, og dette er hjemlet i «Forskrift om miljørettet helsevern i skoler og barnehager».

Hensikten med disse forskriftene er å sikre et godt arbeidsmiljø for ansatte og barn. I barnehagen er det naturlig å flette de ansattes og barnas arbeidsmiljø sammen. HMS systemet barnehagen bruker er levert av PBL.

Vi jobber kontinuerlig med dette gjennom hele året, i tillegg til planleggingsdager og møter.

​For å sikre at barnehagen er et godt sted å være jobber personalet med pålagte områder som blant annet:
  • Mål, innhold og plan for vår interne HMS system.
  • Vernetjeneste med verneombuds oppgaver kartlegginger og avvikbehandling
  • Vi er også tilknyttet bedriftshelsetjenesten i private barnehagers landsforbund
  • Førstehjelphåndtering og opplæring.
  • Personalhåndtering.
  • Foreldre og barn. Informasjonsutveksling.
  • Brannvern, øvelser, kontroller og opplæring.
  • Intern kontroll av mat-håndtering og lagring.